четвъртък, 21 октомври 2010 г.

ПРЕДПОСТАВКИ ЗА УСПЕШНА РАБОТА С ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ – ЧАСТ 1

Почти всеки строителен проект в днешно време, без значение от неговата големина, се изпълнява на практика от много на брой изпълнители, всеки с тясна специализация, чрез която да увеличи своята ефективност.
Разбира се, че говорим за подизпълнителите. Дали чрез традиционна стратегия за изпълнение или чрез договор за проектово ръководство, подизпълнителите продължават да играят главна роля в изпълнението на проектите и то навреме и съгласно бюджета. В тази връзка би могло да се каже, че документацията и администрирането на подизпълнителските договори би трябвало да е от първостепенно значение за изпълнителите, фирмите проектови ръководители и индустрията. Но всъщност се забелязва, че се обръща твърде малко внимание на съставянето и администрирането на подизпълнителските договори и управлението на подизпълнителите често е лошо или въобще липсва.
Въпреки, че всеки проект и договор са различни, бих искал да се спря на четири въпроса, които смятам, че са общовалидни и биха улеснили управлението на подизпълнителите и успешното завършване на проектите.
1. Подходът “едно към едно” не е достатъчен
Смущаващо е, че в общия случай изпълнителите прекарват доста време да преговарят и уточняват клаузите в основния договор и след това наемат подизпълнители като преписват “едно към едно” клаузите от основния договор в подизпълнителския. Мисля, че това старание да се прехвърли целия риск от главния изпълнител на подизпълнителите, не помага особено на подизпълнителите да изпълнят своите работи по начина, който се изисква от главния изпълнител. Разпределянето на риска в основния договор е от особена важност за главния изпълнител. В същата степен разпределянето на рисковете е от особена важност и за подизпълнителите така, че те да могат да завършат своите работи по начин, който би бил в съответствие с поетите задължения от главния изпълнител. Единственият начин да се постигне тази цел е да се използва подизпълнителски договор, който да отговаря на спесифичния обхват на работа на подизпълнителя, т.е. ако се използва стандартна форма, тя да бъде съпроводена от спесифични условия. Тази тема ще я разгледам в следваща статия.
2. Плащанията – основен страх на подизпълнителите
Всички подизпълнители, с изключение на най-големите, са чувствителни на тема плащания и свързаните с тях рискове, както и много добре знаят мястото си в йерархията на плащанията. Читателите са запознати с подхода “плащам, когато ми се плати”, а и той съществува законово в някои страни. Ясно е, че един главен изпълнител ще иска да защити своя финансов план, за да оцелее, но по същия начин това важи и за подизпълнителите. Във връзка със същите притеснения на един подизпълнител на мой проект от миналата седмица, предложих да се състои среща между главния изпълнител и него, за да се обяснят причините за забавените плащания и да се намерят подходящите решения. Тази среща успя да разсее страха на подизпълнителя и неговата готовност да повдигне иск. Смятам, че поддържането на диалог с подизпълнителите е от особена важност за избягването на конфликти, свързани със забавените плащания.
3. Координация и планиране
Ролята на подизпълнителя обикновено е доста “проста” – да извърши определен обхват от работа за определено време. Всъщност работата не е проста по една доста съществена причина – подизпълнителят не е сам на площадката, а трябва да се съобразява с други подизпълнители. Това усложнява изпълнението на неговите работи, затруден е достъпа до площадката и се работи в стеснени условия. Тези фактори увеличават рисковете за подизпълнителите и могат да създадат не толкова добра атмосфера на площадката. В крайна сметка се създават рискове за главния изпълнител, дължащи се на потенциални искове, повдигнати от подизпълнителите, лошо управление на работата от тяхна страна и като следствие на това се появява нуждата от повече инвестиции от страна на изпълнителя по отношение на администрирането и управлението.
Едно от решенията е така да се планира работата, че различните подизпълнители да работят на различни места, но за съжаление това не винаги е възможно. В такива моменти е много важно да се осигури добра координация и комуникация между подизпълнителите. Тази задача се решава най-лесно на обща среща, на която се напасват програмите и се изглаждат дребните проблеми преди те да повлияят на работата на отделните подизпълнители.
4. Взаимоотношения
Може да звучи като клише, но добрите и позитивни взаимоотношения с подизпълнителите осигуряват добра атмосфера за преговаряне, когато проектът започне да изпитва проблеми. Способността на главния изпълнител да завърши един проект често се намира в ръцете на неговите подизпълнители. Помощта, която подизпълнителите могат да предоставят за преодоляване на проблемите, е за предпочитане пред възможността тези проблеми да прераснат в спорове с главния изпълнител. Ето защо главните изпълнители би трябвало да укрепват връзките с подизпълнителите си (при вас как е всъщност). Това се постига с използване на едни и същи подизпълнители на следващите проекти и чрез разглеждане на проектите от гледна точка на подизпълнителите, защото съм убеден, че в повечето случаи подизпълнителите държат ключа към успешното завършване на проектите и по-точно използването на подходящи договорни условия, тяхното добро администриране и управлението на отношенията с подизпълнителите. Именно в следващата статия ще разгледам използването на стандартни форми на договори за подизпълнители и рисковете, свързани с тях.




Няма коментари:

Публикуване на коментар