събота, 18 юни 2011 г.

КАПАН ЛИ Е РЕЗЕРВЪТ ОТ ВРЕМЕ?

Споделяте ли представените изводи в тази презентация?

http://www.pmforum.org/library/column/2010/PDFs/dec/Glenwright-Presentation-Float.pdf

петък, 17 юни 2011 г.

PERFORMANCE BASED SCHEDULE SPECIFICATIONS


If we want to better control the project we will need a properly prepared schedule.  These schedule specifications are performance based and are very specific as to what is to be done and not how. 

Part I Work Planning & Schedule Framework Preparation
  •  Schedule Activity Identification and explicit Scope definition
  • Activity Sequencing Logic Diagramming
  • On-site Material and Equipment Deliveries: Owner and Contractor Furnished
  • Work Plan Submittal; specifies what is to be submitted
Part II Schedule Development
  • Completion End Date;  and its Contract Value
  • Date Constraints
  • Earnings
  • Schedule Activity Resources
  • Schedule Activity Durations
  • Contractor’s and sub-contractors(s) Shop Drawings Submittal and Procurement Plan Acceptance
  •  Work Plan and Baseline Schedule Submittal Requirements
Part III Schedule Management
  • Field Staff
  • Progress Reports
  • Progress Payments
  • Schedule Impact Analysis: Time & Resource Impact Evaluations
  • Re-planning / Re-scheduling
  • Progress, Performance, & Payment Submittals

КОЙ КОГО УПРАВЛЯВА

Много често проектът управлява графика, вместо графикът проекта. Особено в тези несигурни времена за строителния бизнес, планирането и правенето на графици става много важен елемент в дейността на всяка фирма, за да се предотвратят превишавания на бюджета и правенето на ненужни разходи.

В момента на пазара има достатъчно добри програми, които да правят изработването на графици по-лесна задача и тяхната рол става все по-голяма в разрешаването на спорове. Но все още не намирам примери в България, клиентите да търсят от изпълнителите графици, свързани логически, динамични, с показани критичен път, резерви и нужните ресурси. Още по-малко мога да видя примери за актуализиране на графика по време на строителството и намиране на алтернативи на евентуалните закъснения. Вярно е, че планирането и програмирането на строителството в България при сегашната ситуация има да извърви още дълъг път докато се използва пълния му потенциал.

Не може да се отрече, че много често възниква спор между изпълнителя и клиента за срока за удължаване на строителството. В такива случаи се оказва, че графикът не е работеш, защото или не е динамичен, или не е показан критичния път, или не е актуализиран достатъчно често. И тогава двете страни влизат в дълбок спор относно удължението на времето, а администраторът на договора изпада в още по-трудно положение, както да следи прогреса, така и да отсъжда.

Графикът, когато е добре направен,  е най-мощното средство за планиране, с което разполагат и двете страни. Той се явява пътна карта, с чиято помощ могат да се планират процесите на разрешаване на строителството, съгласуването, проектирането, строителството, доставките, инспекциите и т.н. Но не трябва да се забравя, че колкото и добър да е графикът, ако той не се актуализира редовно, каквито и спорове да възникнат, тяхното разрешаване няма да е коректно.
Разбира се, изработването и поддържането на актуален график изисква ресурси, но все пак плюсовете от използването му са по-големи от средствата, вложени в него.

Ако се възприемат само някои от споменатите идеи, смятам, че много от споровете, които възникват в процеса на строителство сега, биха били избегнати.

сряда, 15 юни 2011 г.

СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА-ЧАСТ 3

Много важен въпрос в стратегическото планиране е въпросът за риска. На теория задачата, свързана с идентифицирането на риска, определянето на неговата сила и ефект, както и мерките за справяне с риска, е доста сериозна задача. Трябва да се отбележи, че разходите за предотвратяване на риска в последствие са много по-големи от разходите, направени в началото на проекта за решаване на въпроса с риска. Ако успяваме да управляваме риска пропорционално на големината на проекта, ефектът от управлението на риска ще бъде значителен. 

Проектовите ръководители непрекъснато са притиснати да започват работа по възможно най-бързия начин и всяко време, прекарано за стратегическо планиране и управление на риска, се счита от клиентите за бюрократизъм и излишно харчене на хартия. В това нещо има истина особено, когато става въпрос за големи бюрократични организации, в които управлението на риска е повод за безкрайни срещи, процедури и харчене на хартия. В допълнение, съществува мнение, че добрите проектови ръководители са добри "пожарникари" и заниманието с управление на риска е харчене на време и средства. Клиентите смятат, че когато възникнат проблемите, те ще се решават на момента.

В действителност опитните проектови ръководители решават въпроса с управлението на риска по деликатен начин. Просто дават примери от минали проекти, на които са избегнати превишавания на бюджета и времетраенето на проекта благодарение на малко отделено време за управление на риска. В такива моменти дори най-скептичните клиенти се заслушват какви щети може да бъдат нанесени на времетраенето и бюджета дори само от един риск. Ето защо един елегантен подход към клиента за елементарно обучение по управление на риска и премерено впускане в тази тема биха проработили най-добре.

понеделник, 6 юни 2011 г.

СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА-ЧАСТ 2

Защо толкова често проектовите ръководители пропускат стратегическото планиране? Защото това планиране изисква да се:

  • научи бизнеса на клиента;
  • говори езика на клиента;
  • вземе участие в определен "конфликт", когато накараме клиента да вземе нужните трудни за него решения.
Ето защо проектовите ръководители пропускат стратегическото планиране; много по-лесно е да се започне работа и да се избегнат конфликтите. Нека да видим в детайли някои от тези предизвикателства пред проектовите ръководители.

Първо, езикът на стратегическия план не е технически (а, ние инженерите обичаме техническия език). Проектовите ръководители трябва да говорят езика на клиента, с фокус върху ефекта върху неговия бизнес (както говорихме ефектът трябва да е измерим-примерно, говорим за "намаляване на разходите за енергия в лв.", а не за капацитета на чилъра). Наистина е трудно да се задържи разговора върху ефектите върху бизнеса. Всички се опитват да навлязат в техническите детайли на такива срещи и проектовите ръководители и техните екипи могат да бъдат най-големите врагове на самите себе си, като позволят да се говори на технически език. Разбирам, че ние инженерите се чувстваме по-комфортно, когато се намираме в наши води, но ние трябва да накараме клиента да вземе определени решения относно ефекта на проекта върху неговия бизнес. Бързо ще го загубим, ако позволим стратегическото планиране да навлезе в разговори за тактика, а още по-зле ако заговорим за задачи и технически спесификации.

Второ, както казах вече, малко проектови ръководители обичат конфликтите с клиентите, а стратегическото планиране дава много поводи за такива конфликти. Защо става така? Защото в резултат на това планиране ние караме клиентът да вземе доста трудни за него решения т.е ние искаме да уточним обхвата на проекта сега, а не по-късно, когато ще е много трудно да разберем дали една идея е нужна и добра за проекта или дали тя представлява промяна. Към края на проекта всяка промяна става все по-скъпа. Така че, по-добре е да започнем контрола на обхвата сега, защото по-късно ще имаме проблеми с бюджета и графика.  А нашата цел е да имаме доволен клиент, който да ни осигури повторен бизнес. Затова по-добре да вземем трудните решения, когато изготвяме стратегическия план, макар че ще се сблъскаме с неразбиране и ще предизвикаме определени конфликти. Тук е мястото да отбележим, че много важен елемент на стратегическото планиране е дефинирането на процеса на промяна (кой какво и до каква степен има право да одобрява промените). 

С одобрението на стратегическия план от клиента, проектовите ръководители започват проекта с:
  • възможност да концентрират усилията на проектния екип върху измеримите ефекти върху бизнеса;
  • одобрението на клиента на пътя за постигане на тези ефекти;
  • разбиране от страна клиента за задачите, които той трябва да свърши;
  • ясна организационна структура с разпределяне на правомощията и отговорностите на проектния екип;
  • разбирането на клиента за процеса на правене на неизбежните промени в процеса на работа.

Има правило, което казва, че всеки час, прекаран в планиране, спестява десет часа по време на проекта.

В заключение, ако можем да дефинираме измеримия бизнес успех (ефекта върху бизнеса) на един проект за изграждане на завод например като "20 млн.лв. от продажби през първите три години с възвръщаемост на инвестицията 15%", какво бихте предложили на клиент за измерим бизнес успех на проекта за изграждане на административна сграда на банката?

неделя, 5 юни 2011 г.

СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА

В продължение на предишната статия и от опита, който имам с клиентите, ще представя една форма на план за управление на проекта (наричам го "стратегически план за управление"), която не е повече от страница, страница и половина и която задържа вниманието на клиента на стратегическо ниво.

Повечето строителни проекти стартират (даже в момента изпитвам такава трудност с един стартиращ проект), като се съставя един списък с изисквания и спесификации (сякаш отиваме на пазар със списък на продуктите), които започват да растат всяка седмица по време на проекта, тъй като няма план за управление на проекта, който да дефинира как ще бъде измерен ефекта или успеха на този проект. По този начин проектовият ръководител почти няма възможност да определи кое е вътре и кое извън проекта. Да, често виждаме дълги обяснителни записки, които дефинират обхвата на проекта и неговите резултати, но рядко те съдържат измерими дефиниции на успеха на проекта и измеримите стъпки, които ще ни доведат до крайния бизнес резултат. А проектите се правят за бизнеса и затова трябва да се определи бизнес резултата т.е. как ще се промени бизнесът, когато завърши проектът. За да се постигне това, е необходимо проектовият ръководител да работи с клиента за изработване и получаване на одобрение на плана за управление на проекта. И тъй като всеки клиент иска работата да започне колкото е възможно по-бързо, един план, състоящ се от страница, страница и половина , би привлякъл тяхното внимание. По-късно този план ще се допълни с допълнителна информация, когато преминем от стратегическото към тактическото ниво на планиране. Но на този етап планът за управление трябва да съдържа:
  • Целта на проекта, която трябва да бъде измерима:
  • Подцелите или стъпките, които ще доведат до целта. Тези подцели трябва да са  също измерими;
  • Ограниченията, които съществуват към проекта и допусканията, които правим, както и съществуващите рискове;
  • Организационната структура на проекта с дефиниране на съответните правомощия и отговорности.

сряда, 1 юни 2011 г.

SHORT PROJECT MANAGEMENT METHODOLOGY


Many times I am criticized by the customers for the things I do when managing projects and I think that one of the high level achievements supporting the MOS (measure of success of the project) should be the training of the stakeholders and the project sponsors.
For these project sponsors and stakeholders is the following project management definition:  

Project Management is a management discipline to deliver a specific goal with a temporary organization.   A project can be defined as “a unique undertaking”.

The temporary nature of the organization and the uniqueness means the focus for a manager is:

  •  more on effectiveness that efficiency
  • more on risk management than on process management
  • skill and resource use instead of skill and resource development

A manager in a line management or “business as usual” is more likely to be concentrating on continuous improvement and repeatable performance.
To be successful a project has to concentrate on stakeholder requirements, time and schedule, and the project budget. 

The necessary steps which are enough for managing projects are: 

  • Define the scope of the project with a customer
  • Identify the risks the project faces
  • Write a concise and informative project plan
  • Develop a project schedule that finishes as early as possible
  • Track actual progress versus the plan and spot problems early
  • Present the project status to the customer along with your solutions to any problems