петък, 25 март 2011 г.

УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Тези дни моят син ми зададе въпроси, свързани с това как се отнасяме с нашата природа, може би повлиян от случващото се в Япония, и аз се замислих за една моя среща с група български архитекти, на която се промъкна едва едва темата за устойчивото развитие. Днес се загледах в тъжния облик на нашите жилища и канала на София, пълен с найлонови торбички. В същото време по радиото някакъв политик говореше за енергийна ефективност!
След тоя малко емоционален увод бих искал да изгледате долното видео, свързано с "cradle to cradle design" и ако имате време да потърсите информация за "LEED" сертификацията на сгради в САЩ.

http://www.youtube.com/watch?v=IoRjz8iTVoo

четвъртък, 24 март 2011 г.

КОГА ПРОМЯНАТА СТАВА ОСНОВАНИЕ ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ОТДЕЛЕН ДОГОВОР?


Една много интересна тема, която искам да засегна и която беше тези дни въпрос на голяма дискусия с възложителя на един от проектите, по които работя в момента, а именно-кога една промяна в договора  става причина за сключване на нов договор, а не се процедира като изменение съгласно клаузите на вече подписания договор.

Клауза за промяна
Повечето стандартни форми съдържат клауза, която дава възможност на възложителя или неговия представител да  издава инструкция към изпълнителя, с която да променя работите, описани в договора. Промяната, както знаете, може да включва различни елементи като промяна във формата, материалите, размерите, спесификациите, реда на работа и др., описани в клаузата за промяна. В тази или друга клауза обикновено има и механизъм за оценка на финансовия ефект от промяната и също така има механизъм за коригиране на датата на завършване. При липсата на такива клаузи в договора възложителят ,разбира се, би бил в много неизгодна позиция, ако се наложи някаква промяна. По същия начин изпълнителят може да откаже изпълнението на промяната или да настоява за заплащане на принципа на „quantum meruit” или на справедлива основа т.е. не съгласно механизма на договора. Сами виждате, че оценката на цената на промяната  на тази база би довело до значително завишаване в сравнение с цените по договора.

Отделен договор
Дори когато договорът съдържа клауза за промяна, може да възникне случай, в който наредените промени от възложителя може да попаднат извън обхвата на клаузата за промяна.  Изпълнители, които се намерят в положение, в което цените им се струват неатрактивни, биха поискали да получат преимущество, като настояват, че наредената промяна попада извън обхвата на клаузата за промяна, възползвайки се по тоя начин от оценяване на промяната на принципа на „quantum meruit” или на справедлива основа.
Ще се спря на един съдебен случай в Обединеното кралство (Blue Circle Industries vs. Holland Dredging Co.) от 1987 г. В този случай работите представляват драгажни работи в пристанище за осигуряване газене на по-големи плавателни съдове. Договорните документи предвиждад изкопания материал да се насипва на определено за целите място. В последствие обаче се появява несъгласие на пристанищните власти с одобрените планове за депозиране на изкопания материал и в резултат се одобрява алтернативен план между пристанищните власти и възложителя за изграждане на изкуствен остров за птици. При това положение изпълнителят по оригиналния договор за драгажни работи настоява за сключване на отделен договор, защото счита, че така направената промяна попада извън обхвата на клаузата за промяна.
Съдията по делото, позовавайки се на случая Thorn vs. Mayor and Commonalty of London от 1876 г., постановява, че щом работата, наредена с промяната, е твърде различна от договорената, то тя попада извън обхвата на договора и налага сключването на отделен договор.

Опитът в САЩ
Опитът в САЩ е подобен, но с разликата, че темата е по-развита отколкото в Обединеното кралство ( не включвам нашата страна, разбираемо защо)! Там дори се разглежда случая, в който голям на брой промени, попадащи в обхвата на клаузата за промяна, кумулативно водят до промяна в оригиналния обхват на работа. Тази ситуация е описана като кардинална промяна и се отнася за случая, в който възложителят нарежда голяма промяна в обхвата, която промяна трудно би била предвидена от страните по времето на сключване на договора. В този случай съдът разглежда много фактори, за да вземе решение дали една промяна е кардинална. Отправните точки са мащаба, сложността, продължителността на промяната, както и броя на промените. Ясно е, че възложителят не прави промени, за да сключва отделен договор, но непрекъснатото правене на промени дава място за спекулации по темата.

Заключение
Явно е трудно да се определи категорично и бързо дали една промяна или допълнителна работа налага сключване на допълнителен договор. Съдът в САЩ изглежда повече пъти заема страната на изпълнителя , като постановява сключването на допълнителен договор, отколкото съда в други страни. Съдиите и арбитрите в Обединеното кралство се чувстват по-сигурни като постановяват плащането за промени и допълнителни работи да става по цените или механизмите в договора отколкото на принципа на “quantum meruit” или на справедлива основа, като по този начин всъщност се придържат към оригиналния договор. Възложителите, които биха се притеснили от подхода в САЩ и възможното заемане на подобна позиция от другите съдилища, може би трябва да се замислят за разширяване на обхвата на клаузите за промяна.

Моят случай
Проектът е за реконструкция на стара офис сграда с бюджет около 13 000 000 лв. и срок за изпълнение на работите 11 месеца. Промяната представлява сваляне на стари мазилки по стени и заменяне с нови гипсови мазилки с различни дебелини.

Моето решение
Мисля, че наредената промяна е извън обхвата на клаузата за промяна. Защо:
-          Съществено променя обхвата на договорената работа;
-          Очакваната стойност на работата е 240 000 лв. т.е 6 % от работите на изпълнителя на довършителни работи;
-          Съществено променя реда на работа (вместо да се изпълняват цименто-пясъчни замазки, трябва да минат първо мазилките).
Какво би било Вашето решение в подобен случай?

петък, 18 март 2011 г.

5 елемента на докладите по прогреса


Като проектови ръководители се налага да докладваме не един и два пъти за развитието на проектите. Но за съжаление точно в тези срещи се разкрива една често срещана слабост-неумението да изразяваме мнението си, да се аргументираме и да следваме стандартизиран ред на провеждане на срещите за докладване на прогреса на проекта. С две думи точно в тези срещи се показва умението или неумението на проектовия ръководител да комуникира.
В настоящата статия ще се спра на пет важни елемента от докладването на развитието на проекта:

1.      Актуално състояние на проекта: Нужно е да се отбележат актуалното състояние на задачите спрямо планираните такива, % на завършеност и актуалните спрямо планираните разходи. Също така трябва да се подчертаят все още валидните рискове, промените и повдигнатите въпроси през съответния период. Важно е да се подчертаят нужните действия от клиента. Също така трябва да се засегнат очакваните продължителност на проекта, очакваните разходи и нужните ресурси. Това предвиждане трябва да се прави колкото е възможно най-точно, но никога оптимистично-по-добре е да се предвижда песимистично.

2.    Завършване на работите: Редовно трябвя да се показва на клиента прогреса на работите спрямо основния график, като се отбелязват процентното завършване на всяка работа. Копие от така актуализирания график трябва да влезе в доклада, така че клиентът да може да навлезе в съответните детайли, от които се интересува. Целта е проектът да се превърне в отворена книга за клиента, така че той да се чувства сигурен, което би допринесло за така необходимата подкрепа, която всеки проектов ръководител търси от своя клиент.

3.      Важни моменти в графика: Те са от огромно значение, тъй като показват завършването на основни етапи или постигането на важни цели на проекта. По същия начин като в предишната точка трябва да се докладва процента на завършеност и предвиждането относно крайните дати. Да не забравяме, че отбелязването на успешното завършване на тези основни етапи е удобен момент за поздравяване на екипа, което допринася за изграждането на културата му.
 
4.     Получаване на помощ: Бъдете честни в своите доклади към клиента. По-добре признайте за проблемите, отколкото да ги прикривате. Ако изоставате от графика и се нуждаете от помощ, незабавно я потърсете. Дефинирайте точно какво искате. Не трябва да се страхувате. И запомнете, че най-доброто време за получаване на помощ е преди момента, в който наистина ще се нуждаете от нея. По този начин ще получите резерв, защото винаги минава време преди да получите помощта.

5.   Единствена версия на истината: Проблемите, които поднасяте на клиента трябва да се представят по същия начин и на екипа на проектовия ръководител, ако искате членовете на екипа да бъдат мотивирани да поправят проблема.